Baschet


1. Avantajele oferite de BASCHET din punct de vedere fizic

BASCHETUL presupune executarea unor miscari variate (alergari, sarituri, driblari etc.), un adevarat „fitness cardiovascular”, ce mareste rezistenta inimii si a plamanilor, intensificand totodata circulatia sangelui. Acest fapt favorizeaza si accelerarea metabolismului (se intensifica procesul de ardere a grasimilor), impiedicand aparitia obezitatii si tonifierea muschilor.
BASCHETUL, necesita o coordonare a intregului corp, dar mai ales a coordonarii ochi-mana. Miscarile din timpul driblarilor, prinderile, pasele si sariturile cer planificare, precizie si reactii rapide. Intr-un cuvant, are loc o coordonare complexa, ce implica mintea si corpul deopotriva, presupunand controlul intregului corp. Copilul va reusi sa-si controleze treptat, in mod natural, pozitia corpului in timpul jocului, ca raspuns la miscarile adversarului.
Cei ce aleg sa practice BASCHETUL vor beneficia si de intarirea muschilor si articulatiilor de la nivelul membrelor inferioare (in special de la nivelul gleznelor), ceea ce va preveni aparitia eventualelor accidente in aceasta zona a corpului.
De asemenea,BASCHETUL ii poate ajuta pe copii sa-si dezvolte simtul echilibrului, acest fapt datorandu-se mai ales miscarilor executate in timpul jocului, cand sunt obligati sa alerge cu spatele, sa alerge in timp ce dribleaza mingea si sa fie totodata atenti la ceea ce fac jucatorii.
Nu in ultimul rand, BASCHETUL stimuleaza agilitatea copilului, obligandu-l sa se miste rapid, prompt, sa-si schimbe directia in care se deplaseaza in orice moment.
Tinand cont de cele mentionate mai sus, se poate spune ca BASCHETUL este o activitate complexa, ce antreneaza intregul corp, ajutandu-l pe copil sa se dezvolte armonios, sa devina mai rezistent si sa faca fata mai usor provocarilor ce pot aparea oricand in viata de zi cu zi.

2.Importanta BASCHETULUI din punct de vedere al dezvoltarii emotionale si cognitive

BASCHETUL contribuie la dezvoltarea unor valori personale si sociale ce ii vor fi de folos copilului pe parcursul intregului proces educational.

In privinta dezvoltarii emotionale, trebuie precizat faptul ca un copil ce practica baschetul va invata sa aiba incredere in sine. Nu este vorba de acea incredere care se refera la faptul ca „sunt cel mai bun, deci neaparat voi castiga” sau „o sa-mi revin sigur in urmatoarele minute ale jocului si voi obtine victoria”, ci la increderea in capacitatile sale de a fi un membru valoros al echipei, ce are calitatile si sarcinile sale, care vor fi puse la dispozitia acesteia pentru a-si atinge obiectivul. Increderea in sine trebuie sa se refere la increderea in resursele avute la dispozitie, la un moment dat, pentru a-si indeplini rolul in echipa. Aceasta este deosebit de importanta intrucat ii va acorda copilului siguranta ca poate sa faca fata provocarilor de tot felul.

Increderea in sine este strans legata si de gestionarea succeselor si a esecurilor. Avand incredere in propriile forte, copilul va reusi, in timp, sa realizeze acel echilibru dintre asteptari, realizari, propria sa contributie la acestea si situatiile in care nu s-au obtinut rezultatele asteptate. Va  invata din esecuri si isi va folosi cunostintele acumulate in viitor pentru a preintampina aparitia unor situatii nedorite. In plus, va obtine ceea ce specialistii numesc „o mai buna toleranta in fata frustrarilor” si va invata sa fie perseverent in a-si atinge scopurile.
Perseverenta este o alta calitate pe care si-o dezvolta copiii ce aleg sa practice baschetul. Aceasta se refera la „focusarea puterii si energiei intr-un singur sens, urmarind atingerea obiectivelor propuse”. Sa fii perseverent iti va fi de mare ajutor mai ales atunci cand te confrunti cu dificultati (cum ar fi de exemplu, cand ai jucat prost, cand ai facut tot felul de greseli, cand echipa ta a pierdut meciul etc.), care nu trebuie sa te faca sa renunti niciodata la a obtine ceea ce iti doresti, punand in joc toate abilitatile de care dispui.

O alta latura deosebit de importanta in dezvoltarea emotionala a copilului este legata de faptul ca, in BASCHET, va avea posibilitatea „sa se remarce printr-o multitudine de roluri: poti sa arunci la cos foarte bine, poti sa driblezi foarte bine, poti sa fii atacant sau aparator etc.”. Mai mult decat atat, are sansa sa invete sa identifice si sa inteleaga persoana cu care joaca, in functie de „reactiile in situatiile tensionate din timpul jocului”. Copilul isi va dezvolta astfel inteligenta emotionala , o calitate ce-i va fi extrem de folositoare pe parcursul vietii, la orice varsta.

Referitor la dezvoltarea cognitiva, trebuie sa stim faptul ca un copil ce face BASCHET invata, in primul rand, „sa acorde atentie si sa se concentreze la diferiti stimuli”. Acestia au o intensitate mai mare sau mai mica, dureaza mai mult sau mai putin, iar jucatorii se vor obisnui „sa-si mareasca sau sa-si micsoreze atentia exact in momentele potrivite”.

In al doilea rand, BASCHETUL obliga la procesarea rapida a unor informatii din mediul exterior si la luarea unor decizii prompte. Practic, din toti stimulii din mediul lor, copiii trebuie „sa-i selecteze pe cei pe care-i considera relevanti (pentru o anumita situatie) si sa-i asocieze cu informatiile pe care le detin deja”. Numai asa vor ajunge sa adopte strategiile de joc adecvate obtinerii succesului.

De asemenea, BASCHETUL, ii invata pe copii sa realizeze echilibrul dintre „actiuni si reactii opuse, alternanta dintre atac si aparare, dintre agresivitate si pasivitate, dintre ascultare si conducere”.

3.Beneficii ale practicarii BASCHETULUI din punct de vedere al dezvoltarii abilitatilor sociale

In calitatea sa BASCHETUL ii ofera copilului posibilitatea de a intelege si invata ce presupune spiritul de echipa. Antrenamentele, dar si jocul propriu-zis, demonstreaza faptul ca nu poti obtine victoria de unul singur, ca trebui sa cooperezi cu coechipierii pentru a va atinge obiectivul. Copilul va incepe sa inteleaga asa-numitul „fair-play„, ca nu poti fii mereu castigator si ca trebuie sa stii si sa pierzi (dar sa faci acest lucru cu fruntea sus).

A fi intr-o echipa presupune sa daruiesti, sa imparti, sa fii amabil cu ceilalti, sa comunici. In plus, lucrul in echipa impune atat respectul reciproc (in ciuda diferentelor dintre membrii ei), cat si stabilirea unor reguli si respectarea lor. Cu alte cuvinte, copilul invata sa se supuna regulilor unui grup, sa-i asculte pe ceilalti, sa-i tolereze si sa-i sprijine.

Tot in acest context copilul va invata ce inseamna angajamentul fata de echipa. Va constata ca, pentru ca o echipa sa functioneze bine, trebuie adesea sa renunti la propriile dorinte si preferinte in favoarea celor avute de colegi. Mai mult, o echipa presupune sa-ti asumi si diverse responsabilitati, pe care trebuie sa le duci la bun sfarsit, chiar daca ti se par greu de indeplinit. Acest lucru implica si autodisciplina, cu atat mai mult cu cat copilul trebuie sa inteleaga ca nu poti juca baschet daca nu tii cont de regulamente si reguli.

Munca in echipa dezvolta sentimentul solidaritatii, dar si prietenii. Este ideal ca membrii echipei sa ia parte si la alte activitati comune (in afara meciurilor si antrenamentelor de zi cu zi), ce-i vor ajuta sa se cunoasca mai bine. Un exemplu in acest sens este participarea la meciuri caritabile, ce ii vor obisnui inclusiv „sa lucreze pentru societate”. Datorita acestora, copiii nu vor invata numai sa interactioneze mai bine in cadrul unei echipe, ci si ceea ce inseamna empatia, sa-i poti intelege si ajuta pe ceilalti.In concluzie, BASCHETUL contribuie la dezvoltarea complexa a personalitatii copilului, oferindu-i o multitudine de abilitati ce il vor ajuta sa evolueze in mod pozitiv.

Baschetul – Educatie prin sport

  • Succesul iniţiativei – alternativa dintre sport şi sedentarism nu poate duce decât la opţiunea corectă = mişcarea, ceea ce înseamnă sănătate pentru copiii noştri.
  • A juca baschet înseamnă a avea modele.
  • Ai modele ai obiectiv în viitor, ştii unde vrei să ajungi.
  • Ai panouri de baschet, ai întrecere, competiţie sub formă de joacă, ai reguli şi regulamente.
  • Ai contact cu adversar, ai ofensivă-defensivă, ai repere de timp şi spatiu, ai obiectiv fix: introducerea mingiei prin inel.
  • Ai coechipier – adversar.
  • Ce dezvoltăm? – viteza de gândire, viteza de luare a deciziei, viteza deexecuţie, viteza de deplasare şi ceea ce place copiilor săritura repetată în pat sau pe fotolii, se poate transforma în săritura cu obiectiv – prindera mingiei.
  • Unde? SIMPLU- pe Terenul de Baschet!!!!
  • Studiile internaţionale psihosociale indică baschetul, pe primul loc ca formă de integrare sociala a individului; extrapolând la activitatea sportivă.
  • Pe glob este estimat ca 72% din populaţie este practicantă a baschetului, sub diverse forme,la diferite categorii de vârstă.

Galerie Foto


Video: